Dirección

 

Dra. Ana Clara Ventura
AnaClara.Ventura@uai.edu.ar
Doctora en Psicología, Universidad Nacional del Mar del Plata.
Post-doctorado en Psicología del Desarrollo, Universidad de Pittsburg.

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1721-0023  

Mini bio
Ana Clara Ventura es Directora del Centro de Altos Estudios en Desarrollo Humano y Psicología de la Universidad Abierta Interamericana, es Investigadora de CONICET y Editora Asociada del Journal for the Study of Education and Development. Finalizó estudios posdoctorales en Psicología del Desarrollo en la Universidad de Pittsburgh (2022-2023) y en la Universidad Nacional del Comahue (2015-2018). Es Doctora en Psicología por la Universidad Nacional de Mar del Plata (2015).  

Líneas de investigación
Estrategias de co-y-autorregulación cognitiva y emocional en interacciones familiares y escolares.
Desarrollo de la metacognición en el aprendizaje del número, el dibujo y escritura en educación inicial y primer grado.
Construcción del self-dialógico, agencia e intencionalidad en el aprendizaje de niños/as.
Concepciones de enseñanza y aprendizaje, perfiles instruccionales e identidad de profesores de educación inicial y primer ciclo de educación primaria.

Selección de publicaciones recientes:

Ventura, A.C. & Lazzeri, M. (2023). Are there differences between first-grade children’s display of metacognition and self-regulation when engaged in a graphic production task and when later revising it? The complementary roles of production and revision at the beginning of schooling. European Journal of Psychology of Education. A Journal of Education and Development, 38, 1425–1442. https://doi.org/10.1007/s10212-022-00672-3

Ventura, A.C. (2022). Metacognition and self-regulation in young children: Does it matter if metacognitive experiences are communicated? Early Years, 43(4-5), 1118-1130. https://doi.org/10.1080/09575146.2022.2065666

Ventura, A.C., Brizuela, B., M., Blanton, M., Sawrey, K., Murphy Gardiner, A., & Newman-Owen, A. (2021). A learning trajectory in Kindergarten and first grade students’ thinking of variable and use of variable notation to represent indeterminate quantities. The Journal of Mathematical Behavior, 62, 100866. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2021.100866

Brief bio 
Director of the Center for Human Development and Psychology Research (Universidad Abierta Interamericana), Researcher at CONICET y Associate Editor of Journal for the Study of Education and Development. Post-Doctoral Training in Developmental Psychology, Learning Research Development Center, University of Pittsburgh (2022-2023). Post-Doctoral Training in Educational Psychology, Universidad Nacional del Comahue (2015-2018). PhD. in Psychology, Universidad Nacional de Mar del Plata (2015).    

Research interest 
• Socioemotional development in family-child interactions. 
Emergent literacy (math and writing) in early childhood education.
Development of metacognition, construction of dialogical-self, agency, and intentionality in children’s learning.
Teacher’s conceptions of teaching and learning, instructional profiles and identity construction. 

 

 

Contacto

SEDE BUENOS AIRES:
Av. Montes de Oca 745 (C.P. 1270AAH)
Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina

 

SEDE ROSARIO:
Av. Pellegrini 1618 - (C.P. S2000BUG)
Rosario, Santa Fe, Argentina